strategie
en concept

178 ontwikkelt oplossingen voor communicatievraagstukken. Huisstijlen en campagnes waarmee we organisaties betekenis geven en een duurzame dialoog aangaan met specifieke doelgroepen. Om doeltreffend te zijn, hebben onze creatieve concepten altijd een strategische basis. In de strategie bepalen we hoe een organisatie haar communicatiedoelen kan bereiken. Het gaat om de lange termijn: wat wil je als organisatie uitstralen, wie wil je bereiken, en hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft in een veranderende wereld? Het concept is de creatieve vertaling van die strategie. Samen vormen ze de basis voor alle uitingen (huisstijl, campagnes, content etc) en zorgt ervoor dat alles wat je doet samenhangend en doelgericht is.

Bij het ontwikkelen van strategie en concept stellen we vragen als: Wie ben je? Wat beweegt je? Waarom doe je wat je doet? Wat maakt je uniek? De antwoorden op deze vragen vormen de kern van de identiteit van een organisatie. Aan de basis voor dialoog en interactie staan identiteit en motivatie, vastgelegd in een vlammend betoog over de persoonlijkheid en eigen kracht van een organisatie. Dit geeft richting en energie aan het strategische concept.

Een goed voorbeeld hiervan is ons werk voor het Amsterdamse Bostheater, waar we het communicatieconcept ‘Stralend middelpunt van de zomer’ voor hebben ontwikkeld. Met deze huis- en campagnestijl positioneren we het Bostheater als culturele hotspot van Amsterdam in de zomermaanden. Voor de beeldtaal leiden we ons inspireren door de lichte open plek in het Amsterdamse bos waar het theater gevestigd is. Het nieuwe logo verwijst naar de tribune die als een halve cirkel om het podium ligt. De campagne speelt met het magische licht in dit openluchttheater. Dit concept helpt niet alleen om de unieke locatie en sfeer van het theater te benadrukken, maar biedt ook een consistente basis voor toekomstige campagnes.

178 aardige ontwerpers | Drents Museum | campagne Frida Kahlo expositie‍178 aardige ontwerpers | Drents Museum | campagne Frida Kahlo expositie‍

Boven: logo, centrale pay-off ('belofte') en beeldtaal. Onder: campagneposters ('bewijs').

Proces

We doorlopen de volgende stappen tijdens de ontwikkeling van strategie en concept. De briefing van de opdrachtgever is altijd leidend en sturend.

1. Analyse van het communicatievraagstuk en het maken van een debrief met doelstellingen en doelgroepen. Op basis van identiteit, positionering en intrinsieke motivering van de klant.

2. Voorstel voor communicatiekanalen en in te zetten middelenmix (off- en online). Formuleren van een centraal thema voor communicatie: de ‘belofte’ of ‘pay-off’. Hiermee vertellen we kernachtig waar een organisatie, merk of product voor staat.Look & feel onderzoek; voorstel voor een heldere passende vormtaal; nieuw of aansluitend op bestaande grafische elementen.

3. Formuleren van een centraal thema voor communicatie: de ‘belofte’ of ‘pay-off’. Hiermee vertellen we kernachtig waar een organisatie, merk of product voor staat.

4. Look & feel onderzoek; voorstel voor een heldere passende vormtaal; nieuw of aansluitend op bestaande grafische elementen.

Een strategisch concept is cruciaal voor doeltreffende communicatie; het zorgt voor relevante uitingen en biedt een helder kader om efficiënt middelen te maken die, door een uniforme uitstraling, samen zorgen voor positieve impact.

Onze strategische aanpak geeft organisaties de handvatten om te laten zien wie ze zijn en te vertellen waarom ze ertoe doen.

cases
cases

voor wie we werken

projecten
projecten
positieve impact
POSITIEVE IMPACT

Meer weten? Even kennismaken?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Zit je met een communicatievraagstuk waar je snel wat extra denkkracht voor kunt gebruiken? Boek een gratis online brainstorm-call via onderstaande knop.

BRAINSTORM-CALL
BRAINSTORM-CALL

TELEFONISCH CONTACT

STUUR EEN E-MAIL